رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی شهرستان ساری

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۸ محرم ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 19 September
  • گزارشی از وضع نوازندگان خیابانی در ساری

    موسیقی خیابانی، نوای آرامش در همهمه شهر

    توجه به شأن تمامی هنرمندان موسیقی خیابانی و همچنین ارزش و مقام فرهنگ ایرانی، می‌تواند سلیقه تمام مخاطبان را تأمین و جایگاه این هنر را نیز، همچون دیگر هنرهای شهری، در ساری تثبیت کند.

    به گزارش عصرساری،معمولاً کسی برای هنرشان وقت نمی‌گذارد تنها منزوی در گوشه‌ایی از خیابان مشغول نواختن ساز خود؛

    انگار که آماده‌اند شهر را گرم کنند، پیر و جوان که نوازندگانی چیره‌دست بوده و با سازهایشان، چنان لطافتی به کوچه‌های شهر می‌بخشند که انسان به‌یک‌باره همه دردها و غصه‌هایش را فراموش ‌می‌کند.

    شاید برای برطرف کردن حداقل نیازهای مالی‌شان کار می‌کنند، نوازندگان خیابانی، از قشرهای مختلف و باانگیزه‌های متفاوت‌اند، از دانشجویان رشته موسیقی و هنرجویان ساز گیتار گرفته تا پیرمرد ۶۰ ساله و ساز سه‌تار، در میان آن‌ها هستند اما مردم آنان را در یک دسته و آن‌هم به چشم متکدی می‌بینند فارغ از جایگاهی که بعضاً این افراد در سطح جامعه دارند.

     

    بی‌اهمیت‌ترین ژانر موسیقی در ایران!

    آصف اسدی کارشناس هنر در بیان تاریخچه نوازندگان خیابانی به عصر ساری، گفت: اجرای موسیقی در خیابان پدیده تازه‌ای نیست و در ایران و جهان سابقه طولانی دارد، تاریخ فعالیت نوازندگان و خوانندگان خیابانی در دنیا به سال 1850 و انگلستان بازمی‌گردد، مردم انگلستان ۱۶۳ سال است که با صدای موسیقی خیابانی‌اشنا هستند و این گروه‌ها در خارج از کشور بانام‌های هنری خاصی فعالیت می‌کنند.

    وی نوازندگی خیابانی را هنری جهانی دانست و اظهار کرد: فستیوال‌های موسیقی خیابانی هم در اروپا تبدیل به یکی از فستیوال‌های جدی شده است و سالانه هنرمندان زیادی را دورهم جمع می‌کند اما در ایران حدود ۵۰ سال است که این موسیقی جایی در خیابان‌ها پیداکرده است که متأسفانه می‌توان گفت بی‌اهمیت‌ترین ژانر موسیقی در ایران را می‌توان‌همین نوع خیابانی‌اش ذکر کرد.

     

    موسیقی خیابانی تکدی‌گری نیست

    این موسیقیدان به اهداف موسیقی خیابانی‌اشاره کرد و افزود:  در سراسر دنیا نواختن موسیقی در خیابان اهداف گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها شادسازی فضای شهری و ارتباط با مخاطبان و یا شهرت است، زیرا ارتباط چهره به چهره با مردم آثار بهتری خواهد داشت اما متأسفانه همه این دغدغه‌ها در ایران مردود است و بیشتر این افراد برای اینکه جایگاه موسیقی در ایران درخور نبوده در سطح معابر برای کسب درامد اقدام به نواختن موسیقی می‌کنند.

     

    موسیقی خیابانی را نباید سرکوب کرد

    مجتبی رضوی جامعه شناس و استاد دانشگاه بابیان اینکه نواختن موسیقی توسط نوازندگان خیابانی در افزایش کارایی و بازدهی کاری برخی افرادی که در طول روز، این پدیده را مشاهده می‌کنند، اثرگذار است و سبب شادابی روحیه آن‌ها نیز می‌شود، گفت: از دیدگاه علم جامعه‌شناسی، نوازندگی خیابانی را نمی‌توان شغل به‌حساب آورد‌؛ هرچند در بعضی موارد درآمد خوبی را نصیب افراد موردنظر می‌کند اما به علت شادی، نشاط و انبساط خاطری که در مردم به وجود می‌آورد، نباید آن را جزو مشاغل کاذب به‌حساب آورد.

    وی با تأکید بر اینکه گروه‌های موسیقی خیابانی را نباید سرکوب کرد، افزود: حدیث داریم انسان را از هرچه منع کنی حریص می‌شود همچنین باید به فکر پیشرفت فرهنگ ریشه‌دار خودمان در عرصه موسیقی باشیم، می‌توان موسیقی خیابانی را در محله‌هایی که علاقه‌مندانش بیشتر است در اختیار هنردوستان قرارداد و با تعریف جایگاه‌های مشخصی این جلوه‌های هنری را از طریق هنرمندانی که اکثراً به‌واسطه مشکلات مالی اقدام به این فعالیت می‌کنند، نمایش داد.

    این استاد جامعه‌شناس با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به این‌گونه فعالیت‌ها، تصریح کرد: هیچ تصمیم جدی و متناسبی برای این هنر گرفته نشده است فرهنگ و ارشاد اسلامی از زیر بار این مسئولیت فرهنگی شانه خالی می‌کند و شهرداری هم هیچ بر نام‌هایی برای ساماندهی این قشر ندارد.

    رضوی با اشاره به وظایف نهادهای فرهنگی شهر، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، شهرداری‌ها امکاناتی را برای موسیقی خیابانی فراهم کرده و فضایی را در اختیار هنرمندان این نوع موسیقی قراردادند تا به تغییر روحیه عمومی شهر کمک کند.

     

    شکل مدرن موسیقی خیابانی به معنای از بین رفتن موسیقی سنتی نیست

    موسیقی خیابانی یا فولکلور پدیده‌ای شهری است و ساری به‌عنوان شهری با ساختار فرهنگی قطعاً در آینده شاهد افزایش چشمگیر این هنر در خیابان‌هایش است هنرمندانی که سعی می‌کنند منحصربه‌فرد بودگی خود را نشان دهند و مسئولان فرهنگی شهر بدانند که شکل مدرن موسیقی خیابانی در ساری نیز به معنای از بین رفتن موسیقی سنتی و آیینی و مذهبی نیست چراکه نسل جوان معاصر به همان اندازه که باید بافرهنگ و سنن خود آشنا شود، ذائقه‌ای مدرن نیز دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ چراکه بخشی از حیات موسیقی خیابانی وابسته به نظر و سلیقه مخاطب است و این نظر در هر دوره طالب هنری متفاوت است.

    توجه به شأن تمامی هنرمندان موسیقی خیابانی و همچنین ارزش و مقام فرهنگ ایرانی، می‌تواند سلیقه تمام مخاطبان را تأمین و جایگاه این هنر را نیز، همچون دیگر هنرهای شهری، در ساری تثبیت کند.

     

    اخبار مرتبط

    نظرات



    آخرین اخبار