رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی شهرستان ساری

تعداد اخبار امروز : 84 خبر


  • دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶
  • الإثنين ۱ ربيع أول ۱۴۳۹
  • 2017 Monday 20 November

این‌ روزها بازار خودرو به سوی خودروهای اتوماتیک سوق پیدا کرده است. از همین روی بسیاری از مردم سعی دارند تا با پرداخت کمترین وجه ممکن صاحب یک خودروی اتوماتیک شوند تا با آسودگی بیشتر در ترافیک شهرها رانندگی کنند. بازه قیمتی 50 میلیون تومان که در این مقاله به آن اشاره کردیم، شامل خودروهای اقتصادی می‌شوند که دارای گیربکس اتوماتیک هستند و برای استفاده روزمره شهری گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌روند. باید خاطر نشان کرد که در این رده تمامی خودروهای نامبرده تولید داخل هستند و اگر قصد خرید خودروی وارداتی اتوماتیک را دارید، باید سراغ نمونه‌های کارکرده خارجی در بازار بروید که طبیعتاً از استهلاک بیشتر و در نتیجه هزینه نگهداری بالاتری برخوردار هستند. 

به گزارش عصرساری، اما اتقافی که چندان خوشایند نیست، حضور خودروهای چینی در این رنج قیمتی است. پس از توافقات برجام انتظار می‌رفت پای خودروسازان مطرح جهان به صنعت خودروی کشور باز شود. اما یکی از محصولاتی که بعد از توافق هسته‌ای، با خبر تولید‌ش در ایران همه را مایوس کرد، اچ ۳۰ کراس نام داشت. در واقع این اقدام ایران‌خودرو را می‌توان عقب‌گردی بزرگ تلقی کرد. تولید یک خودروی چینی بی‌کیفیت سوزاندن فرصتی بزرگ بود که این شرکت توانست به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهد.H30 کراس رقیب دیگری در شرکت دارد که از لحاظ فنی مشخصاتی مشابه با هم دارند. پژو 207 نیوفیس شده خودروی دیگری است که پس از وقفه چندساله بار دیگر روی خط تولید ایران‌خودرو قرار گرفته است. دانگ‌فنگ H30 کراس در واقع خودرویی مشترک چینی فرانسوی است که از پیشرانه فرانسوی تولید شده در چین بهره‌ می‌برد. این پیشرانه درواقع همان موتوری است که روی پژو 206 تیپ 5 نیز نصب می‌شود یعنی روی آن موتور TU5 قرار دارد. همین موضوع سبب شده تا خریداران برای انتخاب این دو خودروی نه‌چندان جذاب دچار تردید شوند. برهمین اساس در این مقاله سعی داریم به بررسی فنی و همچنین بازار خرید و فروش این دو خودرو بپردازیم. 

طراحی خارجی

یکی از معیارهای انتخاب خودرو طراحی ظاهری و داخل کابین است. اگر بخواهیم پژو 207 و دانگ‌فنگ H30 کراس را از نظر طراحی با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. برای این‌کار بهتر است ابتدا از 207 شروع کنیم، خودرویی که در بازار جهانی با نام 206 پلاس شناخته می‌شود. ایران‌خودرو این مدل را در سال‌های 89 تا 91 تولید می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌ها تولیدش متوقف شد. حال پس از چهار سال 207 با چهره‌ای بهبود یافته باردیگر راهی بازار شده است. اصلی‌ترین تغییر این خودرو را می‌توان چراغ‌های آن دانست که در قسمت جلو مجهز به دی‌لایت شده است. همچنین طرح چراغ‌ عقب نیز دست‌خوش تغییر اندکی شده که در زیبایی آن بی‌تاثیر نبوده است. همچنین آینه‌های جانبی نیز تغییر اندکی به‌خود دیده است. اما در کل باید گفت که این تغییرات نتوانسته چهره‌ای جدید و بروز را برای پژو 207 پدید آورد. از آن‌جایی که طرح اولیه 206 به خودی خود از جذابیت‌های بالایی برخوردار است، پژو 207 نیز توانسته طی این‌ سال‌ها مخاطبان زیادی را به سوی خود بکشاند.

اما آن ‌سوی میدان H30 کراس قرار دارد که به جرات می‌توان گفت از طرحی کسل‌کننده و قدیمی بهره برده است. این موضوع بدیهی است که سلیقه در طراحی ظاهری حرف اول را می‌زند. اما به عقیده بسیاری از مردم، این خودرو دارای زیبایی بصری نبوده و به‌عنوان یک خودروی ساده با طرحی قدیمی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که ایران‌خودرو در تبلیغات H30 کراس از واژه اسپرت استفاده کرده است، که با شنیدن آن تعریف خودروی اسپرت به کلی تغییر کرده است! زیرا المانی‌ از خودروهای اسپرت در H30 کراس دیده نمی‌شود. به‌خصوص زمانی که به نمای جانبی آن نگاه‌ می‌کنید، سایز کوچک رینگ و لاستیک اولین موردی است که به چشم می‌آید. این موضوع سبب شده تا چهره‌ای مضحک و خنده‌دار برای این خودرو ایجاد شود. نمای عقب نیز کمی‌شبیه به محصولات ولوو طراحی شده ولی فرم چراغ‌های عقب اصلاً به‌زیبایی خودروهای ولوو نیستند. استفاده از بخش‌های پلاستیکی زیاد در بدنه نیز تاثیر معکوس داشته و زیبایی خودرو را کم کرده است. فرم بدنه H30 کراس به‌گونه‌ای است که کمتر خودرویی را در دنیا می‌توانید مشابه آن پیدا کنید، ولی این به معنی خاص بودن این خودرو نیست، چرا که بلاتکلیفی در فرم بدنه این خودرو کاملاً مشهود است.

طراحی کابین و امکانات رفاهی

در بحث مقایسه فضای داخل کابین، هریک از این دو خودرو برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. اگر بخواهیم در ابتدا به مقوله طراحی بپردازیم، باید بگوییم پژو 207 خودرویی است که از لحاظ طراحی نسبت به H30 کراس برتری دارد. عمده‌ تغییرات 207 نیوفیس شده را می‌توان در کابین آن مشاهده کرد.

غربیلک فرمان جدید با ظاهری بروز و اسپرت‌تر نکته‌ای است که در همان ابتدا توجه را به‌خود جلب می‌کند، همچنین آپشن‌های کارآمدی به این خودرو اضافه شده است که از آن‌ها می‌توان به نمایشگر تمام لمسی اشاره کرد. این نمایگر که روی قسمت بالایی داشبور تعبیه شده است، علاوه‌بر مولتی‌مدیا، امکانات دیگری نظیر دوربین دنده عقب، اطلاعات کامپیوتر سفری و قابلیت ویرایش و ذخیره اطلاعات سرویس دوره‌ای را به نمایش می‌گذارد. کیفیت متریال کابین و دقت مونتاژ نیز نسبت به اچ‌30 کراس بالاتر است.

اچ‌30 کراس از نظر طراحی کابین نیز همانند بخش خارجی، از یک طرح ساده و قدیمی استفاده کرده است. جنس پلاستیک خشک داشبورد و تودروی‌ها مورد دیگری است که چندان خوشایند به‌نظر نمی‌رسد. از نظر امکانات رفاهی هردو خودرو در یک سطح قرار دارند، اما مساله‌ای که در مورد دانگ‌فنگ وجود دارد، نوع چیدمان ادوات و آپشن‌هاست که به‌ طرز ساده‌ای صورت گرفته است. اما در بخش فضای مناسب برای سرنشینان و فضای بار، H30 کراس خودروی برنده در این رقابت است، زیرا به دلیل فاصله بیشتر بین دو محور، فضای کافی برای سرنشینان بوجود آمده است. این موضوع در قسمت عقب کابین بیشتر مشهود است، جایی که 207 حرفی برای گفتن ندارد. زیرا نقطه ضعف این خودرو فضای کم کابین و سرنشینان عقب است. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های اچ‌30 نسبت به 207 را می‌توان وجود سانروف دانست. هرچند از لحاظ طراحی قدیمی‌تر به‌نظر می‌رسد، اما وجود سانروف چهره‌ای مدرن‌تر به آن بخشیده است.

مشخصات فنی 

از نظر فنی این دو خودرو شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. پیشرانه چهار سیلندر TU5 گزینه‌ای است که در هر دو مورد استفاده قرار گرفته است. با این تفاوت که در دانگ‌فنگ‌H30 کراس از یک ECU متفاوت استفاده است. این موتور با حجم دقیق 1587 سی‌سی، قادر است نیرویی معادل 105 اسب‌بخار و 142 نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند. اما مساله‌ای که در این میان مطرح است، شتاب قابل قبول پژو 207 بوده که به نسبت دانگ‌فنگ اچ‌30 کراس مشهودتر است. زیرا توان تولیدی این موتور باتوجه به وزن 1230 کیلوگرمی اچ‌30 کراس و همچنین گیربکس اتوماتیک چهار سرعته نصب شده روی آن، عملکرد کندتری را برای رقیب چینی به‌همراه داشته است.

نکته قابل توجه در اچ‌30، گیربکس اتوماتیک AISIN بوده که ساخت کشور ژاپن است، اما به دلیل اینکه این گیربکس هماهنگی خوبی با موتور ندارد، تعویض دنده‌ها با تاخیر انجام شده و عملکرد کندی از خود نشان می‌دهد. اما در آن‌سو، پژو 207 اتوماتیک از یک گیربکس چهار سرعته AL4 بهره‌ می‌برد که باتوجه به ساختار چرخ‌دنده‌‌های خورشیدی سیاره‌ای و سیستم کلاچ اتوماتیک هیدرولیکی، از عملکرد بهتری برخوردار است. البته وزن 1054 کیلوگرمی آن را هم نباید در شتاب بهتری که دارد بی‌تاثیر دانست.
این افزایش وزن در اچ‌30 کراس سبب شده تا میانگین مصرف سوخت بیشتری نیز نسبت به 207 اشته باشد. میانگین مصرف سوخت پژو 207 اتوماتیک در هر 100 کیلومتر 1/7 لیتر بوده که این عدد در دانگ‌فنگ اچ‌30 کراس، 4/7 لیتر است.
از آن‌جایی که اچ‌30 روی پلتفرمی مشترک با محصولات پژو طراحی شده است، از لحاظ پایداری و هندلینگ در سرپیچ‌ها، عملکردی مشابه با 206 و 207 دارد، اما از لحاظ نرمی و لذت سواری باید پژو 207 را برتر دانست. زیرا اچ‌30 تاحدودی سواری خشکی دارد.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم در پایان یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم، بهتر است پای رقبای این دو خودرو را نیز وسط بکشیم. شاید یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ در این رنج قیمت، رنو ساندرو باشد که از لحاظ کیفیت یک سروگردن بالاتر از سایر گزینه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین از لحاظ قیمت نیز تفاوت اندکی میان آن‌ها وجود دارد. اما میان دو گزینه‌ حاضر، پژو 207 باتوجه به ظاهر بروزتر و جوان‌پسندتری که دارد، با استقبال بیشتری رو‌ به‌ رو شده ‌است اگرچه افت کیفیت آن در سال‌های اخیر بسیار مشهود بوده و حتی خودروبانک نیز در یک مقاله فیلم‌هایی از مشکلات مونتاژی پژو 207 را منتشر کرده است. از طرفی دانگ‌فنگ H30 کراس به دلیل اینکه تا پیش از آغاز فروش، رونمایی و معرفی نشده بود، حجم زیادی از علاقه‌مندان به خودروهای اقتصادی شهری اقدام به پیش خرید این خودرو کردند. که البته باتوجه به واژه کراس که در نام این خودرو آمده است، توقع خودرویی با قامتی بلند و ابعادی بزرگ‌تر را داشتند که در زمان تحویل خودرو، با دیدن ابعاد کوچک و ارتفاع کم آن مایوس شدند.
اچ‌30 کراس به دلیل کیفیت پایین و ظاهر کسل‌کننده‌ای که دارد، در بازار کارکرده، وضعیت چندان مناسبی ندارد. اما پژو 207 به دلیل سابقه‌ای که از سال‌های گذشته دارد، توانسته اعتماد خریداران را در بخش خودروهای کارکرده نیز جلب کند. در آخر باید گفت که برنده رقابت میان این دو خودرو، گزینه فرانسوی داخلی‌سازی شده، یعنی پژو 207 است که اگرچه از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ آنچنان خودروی قابل دفاعی نیست، اما در مقابل رقیب خود و برای خریداران، ریسک‌پذیری کمتری را به ‌همراه دارد.

مشخصات فني
مدل دانگ فنگ H30 کراس پژو 207i اتوماتیک
پيشرانه 4سیلندر خطی 4 سیلندر خطی
حجم موتور 1.6 لیتر 1.6 لیتر
حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه 105 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4هزار دور بر دقیقه 142 نیوتن متر در 4هزار دور بر دقیقه
شتاب رسمي 12.5 ثانیه 12.6 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي 7 لیتر در هر 100 کیلومتر 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن 1230 کیلوگرم 1096 کیلوگرم
قيمت 45 میلیون تومان 52 میلیون تومان
عکس ها

اخبار مرتبط

نظرات



آخرین اخبار