رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی شهرستان ساری

تعداد اخبار امروز : 84 خبر


  • دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶
  • الإثنين ۱ ربيع أول ۱۴۳۹
  • 2017 Monday 20 November

به گزارش عصرساری، پژو یکی از با سابقه‌ترین برندهای خودرویی در بازار ایران است با این وجود هیچ گاه در سگمنت خودروهای لوکس بازار ما حضور نداشته و تنها محصولات ارزان قیمت این خودروساز در بازار داخلی عرضه شده‌اند. مدتی هم که مدل ۴۰۷ به بازار عرضه شد کاملاً در سایه رقبای خود قرار گرفت و […]

به گزارش عصرساری، پژو یکی از با سابقه‌ترین برندهای خودرویی در بازار ایران است با این وجود هیچ گاه در سگمنت خودروهای لوکس بازار ما حضور نداشته و تنها محصولات ارزان قیمت این خودروساز در بازار داخلی عرضه شده‌اند. مدتی هم که مدل ۴۰۷ به بازار عرضه شد کاملاً در سایه رقبای خود قرار گرفت و هیچ گاه نتوانست به موفقیت دست پیدا کند که البته بخشی از آن به قیمت‌گذاری بسیار بد این خودرو بر می‌گشت. اما گویا پژو قصد دارد سیاست خود را در ایران تغییر دهد و مدل‌های بروزی چون پژو 2008،پژو 508 و پژو ۳۰۱ را به کمک شرکت ایکاپ وارد بازار کند تا در کنار دیگر خودروهای ۳۰ سال پیش این خودروساز مانند ۴۰۵ بتوانیم محصولات بروز این خودروساز فرانسوی را نیز استفاده کنیم.

ایکاپ در سال جاری اقدام به عرضه سه محصول جدید کرد و اخیراً پژو 508 به عنوان یک سدان بزرگ لوکس به مشتریان تحویل داده شده که توانستیم با یکی از اولین خودروهای تحویلی ملاقاتی داشته باشیم. در ادامه این مقاله از خودروبانکمی‌خواهیم به بررسی این تازه وارد فرانسوی بازار یعنی پژو 508بپردازیم.

طراحی خارجی


پژو 508 را باید خودرویی در کلاس تویوتا کمری و امثال کیااپتیما یا هیوندای سوناتا دانست. طراحی این خودرو تلفیقی از یک طرح اسپرت و در عین حال محافظه‌کارانه است به طوری که نه آن طراحی هیجان انگیز اپتیما را در این خودرو می‌توانید ببینید و نه سادگی تویوتا کمری را! در نمای جلویی اصلی‌ترین بخش‌ها را می‌توان جلو پنجره و چراغ‌ها دانست. پنجره خودرو حالتی مستطیلی و ساده دارد که حاشیه آن را نوارهای کرومی گرفته‌اند و در گوشه آن نوشته جی‌تی لاین به چشم می‌خورد. اما طراحی چراغ‌ها تا حدودی خشن و اسپرت است که در داخل آن‌ها نیز سه عدد لنز کار گذاشته شده است. طراحی سپر نیز نسبتاً ساده است و دو پروژکتور مربعی شکل کوچک درون آن قرار گرفته است. در بخش سپر ۲ نوار کرومی که در حاشیه قرار گرفتند طرح سپر را از سادگی خارج کرده‌اند.

نمای جانبی خودرو نیز مناسب و پخته از آب درآمده به خصوص که حاشیه کرومی پنجره‌ها جلوه‌ تا حدودی لوکس را به این بخش بخشیده است. یک خط نیز از چراغ‌های جلو شروع شده و به چراغ‌های عقبی منتهی می‌شود که به عضلانی‌تر دیده شدن نمای جانبی خودرو کمک کرده است. در این بخش تنها انتقاد را می‌توان به طرح ساده و تا حدودی قدیمی رینگ‌ها وارد کرد. طراحی بخش عقب این خودرو به نظر نگارنده بهترین بخش پژو 508 است. چراغ‌های عقب دارای گرافیک زیبای هستند و کمتر کسی را بتوان یافت که طرح آن‌ها را نپسندد هرچند اگر آن را در کنار رقبای چون رنو تالیسمان و یا کیا اپتیما قرار دهید ممکن است کمی قدیمی جلوه کند اما نتیجه کار خوب از آب در آمده است. دو عدد خروجی اگزوز نیز در پایین سپر وجود دارند که بهتر بود کمی بزرگتر طراحی می‌شدند همچنین به نظر می‌رسد که ارتفاع خودرو کمی بالاتر از سایر رقبایش است.
در کل باید گفت طراحی پژو 508 در نمای بیرونی اگرچه ساده و شکیل است اما در مقابل رقبای خود در بازار ایران همانند رنو تالیسمان، کیا اپتیما و یا هیوندای سوناتا آنچنان حرفی برای گفتن ندارد و کمی نسبت به آن‌ها قدیمی به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی


با ورود به کابین پژو 508 متوجه خواهید شد که این خودرو بیش از آنکه به رقبای آسیایی خود نزدیک شده باشد بیشتر به خودروهای آلمانی شبیه است و حس کاملاً اروپایی را به سرنشینان منتقل می‌کند. البته نمی‌توان طراحی کابین را بهتر از کیا اپتیما و یا رنو تالیسمان دانست چون در پژو 508 با طراحی ساده‌تری مواجه هستیم و از این نظر از رقبای خود عقب‌تر است. غربیلک فرمان چند منظوره است و در پشت آن دو عدد شیفتر برای بالا و پایین کردن دنده‌ها تعبیه شده‌اند که ابعاد مناسبی دارند روی فرمان نیز تعداد زیادی کلید موجود است که البته در نگاه اول کمی شلوغ جلوه می‌کند.
یکی از نکات جالب پژو 508 وجود کلید استارت در سمت چپ راننده است. طراحی نشان دهنده‌های پشت آمپر نیز تا حدودی ساده است اما در عین حال ایرادی به آن‌ها وارد نیست و با طراحی خوبی مواجه هستیم به خصوص اینکه در بین آمپرها نیز یک نمایشگر نسبتاً بزرگ نصب شده است. طراحی کنسول میانی تقریباً ساده است و در بالای آن دو خروجی سیستم تهویه بزرگ قرار دارند که مابین آن‌ها را نمایشگر لمسی به خود اختصاص داده است. پایین‌تر از خروجی‌های سیستم تهویه دو عدد جالیوانی از نوع مخفی تعبیه شده‌اند که با فشار دادن آنها از جای خود بیرون می‌آیند. در بخش پایینی نیز کنترل‌های مربوط به سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع دوگانه موجود هستند پس از آن به دسته دنده با طراحی ساده می‌رسیم که در کنار آن دو کلید برای حالت اسپرت و حالت رانندگی در برف قرار دارند.
یکی از نکات مثبت کابین 508 را باید فضای جادار و صندلی‌های راحت آن دانست. صندلی‌های جلوی این خودرو مجهز به گرمکن هستند و برای صندلی راننده حافظه و ماساژور نیز موجود است. هر دو صندلی جلو نیز دارای تنظیمات برقی هستند و همانند خودروهای آلمانی می‌توان نشیمنگاه آنها را نیز تنظیم کرد. سرنشینان عقب نیز فضای مناسبی دارند و می‌توانند سیستم تهویه خود را به صورت جداگانه تنظیم کنند چون پژو 508 به سیستم تغییر چهارگانه مجهز است.

از امکانات این خودرو می‌توان به سیستم هد آپ دیسپلی، سیستم کنترل پایداری، سانروف برقی، ترمز پارک الکترونیکی، جعبه دنده اتوماتیک، سیستم کنترل کشش، چراغ‌های هوشمند، گرمکن صندلی‌های جلو، حافظه و ماساژور صندلی راننده، دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه چهارگانه خودکار، نمایشگر رنگی کابین، دنده‌های پشت فرمان، کروز کنترل، بلوتوث، تودوزی چرمی، شیشه‌های برقی و پرده‌های جانبی اشاره کرد که در مقایسه با رقبا در شرایط خوبی است و از جدیدترین تجهیزات این رده قیمتی بهره برده است.

قوای فنی


پژو 508 با چندین نوع موتور بنزینی و دیزلی در بازار جهانی عرضه می‌شود اما مدلی که برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته شده مدل چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربو شارژ است که می‌تواند ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کنند این موتور دقیقاً با موتور مورد استفاده در محصولاتی دی اس یکسان است.
موتور این خودرو دارای استاندارد مصرف سوخت یورو ۵ است و به سیستم تزریق مستقیم سوخت و اینترکولر نیز مجهز شده است. میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در این خودرو تنها ۱۳۴ گرم در هر کیلومتر است. در خصوص مصرف سوخت نیز باید عنوان کرد که مصرف جاده‌ای آن ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف شهری آن ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف ترکیبی آن ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
نیروی موتور در این خودرو با استفاده از یک گیربکس اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و در حالت استاندارد می‌تواند این خودروی ۱۴۱۰ کیلوگرمی را در عرض ۸.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند اما با توجه به شرایط محل آزمایش ما نتوانستیم به شتابی بهتر از ۱۱.۲۹ ثانیه دست پیدا کنیم. البته کشش پیشرانه در سرعت‌های بالا رضایت بخش است و 508 به هیچ عنوان خودروی کندی نیست.
در زیر می‌توانید فیلم مربوط به تست شتاب‌گیری در روز آزمایش را مشاهده کنید.

تجربه رانندگی 

با قرارگیری در پشت فرمان پژو 508 خود را در فضایی مناسب پیدا خواهید کرد. کیفیت داخلی کابین متوسط به بالا است و صندلی‌ها نیز راحتی و در عین حال حمایت مناسبی را به ارمغان می‌آورند. فرمان چرمی نیز خوش دست بوده و وجود کلیدهای کنترلی زیاد بر روی آن باعث می‌شود تا در هنگام رانندگی حواستان پرت نشود. از نظر سواری، پژو 508 را باید در نقطه‌ای مابین خودروهای خیلی اسپرت و در عین حال خودروهای معمولی این کلاس دانست به طوری که سوای آن به هیچ عنوان نرمی تویوتا کمری را ندارد اما نمی‌توان گفت که کاملاً نیز خشک است.
در پیچ‌ها نیز هندلینگ خودرو قابل قبول است و کمبودی از این نظر احساس نمی‌شود. عملکرد گیربکس نیز رضایت بخش است و تعویض دنده‌ها به موقع انجام می‌شود هرچند رقیب مستقیم این خودرو را می‌توان رنو‌ تالیسمان دانست اما باید گفت که عملکرد حرکتی پژو 508 از هر نظر که نگاه کنید پایین‌تر ازتالیسمان است چون تالیسمان به گیربکس دوکلاچه مجهز است اما گیربکس اتوماتیک 508 از نوع معمولی است و بالطبع عملکرد کندتری در مقایسه با تالیسمان دارد. همچنین با وجود حجم موتور یکسان اما تالیسمان دارای قدرت و گشتاور بیشتری است و همگی این موارد در کنار طراحی به روزتر و جذاب‌ترتالیسمان سبب می‌شوند که پژو 508 نتواند به خوبی با رنو رقابت کند. البته قیمت کمتر 508 را نیز نباید نادیده گرفت چون حدود ۲۰ میلیون تومان از سایر رقبایش ارزان‌تر است. مورد دیگری که در مورد این خودرو وجود دارد این است که درست است که پیشرانه توربوشارژردار این خودرو مصرف کمتری را به همراه دارد اما دقت بیشتری را در نگهداری در مقایسه با خودروهای تنفس طبیعی می‌طلبد و با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشور نیز در طولانی مدت افت توان بیشتری را شاهد خواهیم بود و به نظر نگارنده رفتن به سراغ خودروهای تنفس طبیعی همچون کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری عاقلانه‌تر است گرچه همگی آنها مصرف سوخت بالاتری در مقایسه با رنو و پژو توربوشارژ دارند.

یکی از نکات جالب این خودرو نیز محل نصب سیستم هد آپ دیسپلی است که بر خلاف خودروهای آلمانی بر روی شیشه جلو نیست بلکه در مقابل راننده یک صفحه فلزی شیشه‌ای قرار دارد که اطلاعات مربوط به سیستم اداری اصلی در آن نمایش داده می شوند چنین طرحی را قبلاً در محصولات دی اس و یا رنوتالیسمان مشاهده کرده بودیم. کلیدهای مربوط به سیستم کنترل پایداری و و حالت اکونومی نیز در زیر یک درپوش در سمت چپ راننده مخفی شده‌اند.

پژو 508، خوب یا بد؟ 


پژو 508 خودروی خوب، جادار و با امکانات مناسبی است. از نظر قوای حرکتی و کیفیت رانندگی از رقیب مستقیم خود یعنی رنوتالیسمان در رده پایین‌تری قرار دارد و چهره آن نیز نسبت به رقبای کره‌ای نیز به روز و مدرن نیست. البته قیمت پژو 508 نیز کمی پایین‌تر از رقبا است که خود فاکتور مهمی در خرید است و این روزها در مدل 2017 حدود 175 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت دارد. نکته قابل توجه در مورد پژو 508 معرفی نسل جدید 2018 این خودرو در سال آتی میلادی است و این بدین معنا است که به زودی این خودرو یک مدل پایین‌تر از مدل روز خواهد شد و احتمالاً افت قیمتی را نیز تجربه خواهد کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد که رقبای این خودرو اگرچه قیمت‌های بالاتری نسبت به این خودرو دارند، اما کارت‌های برنده بیشتری نسبت به پژو 508 دارند و باید ببینیم که در سال آتی میلادی و با معرفی پژو 508 جدید، آیا این معادله تغییر می‌کند یا خیر؟

پژو 508
مثبت قیمت مناسب نسبت به رقبا، امکانات و تجهیزات رفاهی خوب
منفی چهره قدیمی‌تر نسبت به رقبا، توان موتور و هندلینگ ضعیف‌تر نسبت به رقبا، بازار دست دوم ضعیف‌تر نسبت به رقبای کره‌ای

در زیر می‌توانید مشخصات فنی پژو 508 را مشاهده کنید:

مشخصات فنی
مدل پژو 508
پيشرانه ۴ سیلندر توربو
حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی
حداکثر قدرت ۱۶۵ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمي ۸.۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۴۱۰
قيمت ۱۷۰ تا ۱۷۸ میلیون تومان
عکس ها

اخبار مرتبط

نظرات



آخرین اخبار