رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی شهرستان ساری

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۸
  • الثلاثاء ۲۲ صفر ۱۴۴۱
  • 2019 Tuesday 22 October
  • جذابیت‌های مازندران تمامی ندارد! زیبایی‌های منحصربفردی که هر کدام به تنهایی قابلیت ثبت جهانی را دارند و یکی از میان هزاران، همین راه آهن شمال است که جذابیت‌های بصری آن بر کسی پوشیده نیست! به ویژه مسیر (گدوک به شیرگاه) که گفته می‌شود یکی از زیباترین مناظر سفر با قطار جهان است.

    به گزارش عصرساری، جذابیت‌های مازندران تمامی ندارد! زیبایی‌های منحصربفردی که هر کدام به تنهایی قابلیت ثبت جهانی را دارند و یکی از میان هزاران، همین راه آهن شمال است که جذابیت‌های بصری آن بر کسی پوشیده نیست! به ویژه مسیر (گدوک به شیرگاه) که گفته می‌شود یکی از زیباترین مناظر سفر با قطار جهان است.
    اکنون همین زیبایی‌ها و کمی بیشتر، دلیلی شده است برای ثبت جهانی راه آهن شمال.

    *تاریخچه راه آهن شمال
    مطالـعات نـقشه برداری خـط شمـال در سـال 1306 از طـرف وزارت طُـرُق (راه و شهرسازی فعلی) شروع شد، پـس از یک سـال اجرای مطالـعات نقشه برداری و ساختمان خط به یک کمپانی آلمانی واگذار شـد و کمپـانی مزبـور تـا سـال 1309 مشغـول بـه انجـام وظـیفه بـود. در سوم اردیبهشت 1311، خـط مزبور در جلسه‌ای با شـرکت سرمـهندسـان خـطوط شمـال و جنـوب و وزیـر راه در حـضور رضا شاه بررسی شد و شیب 28 در هزار و سـاختن تونـلی به طول 2 هزار و 887 متر، تونل گدوک بـه تـصـویـب رسیــد.
    بـر اساس قانـون مصوب 9 خرداد 1304 مقـرر شد برای تامین هـزینه احداث راه آهـن از هر 3 کیلو قند و شکر وارداتی یا داخلی 2 ريـال و از هـر 3 کیـلو چـای 6 ريـال مالیـات دریـافت شـود. هدف این بود که احداث راه آهن بدون کوچکترین قرض خارجی عملی شود. بـا این حـال وجوه دریافتی بـابت مالیات قند و شکر و چای بـرای تکمیـل سـاختمان راه آهـن سراسری کـافی به نـظر نمی‌رسیـد و دولـت 370 میلیون ريـال از بـانک‌های داخلی وام گرفت. این وام ها تماما در سال 1326 پرداخت شد.
    *ویژگی‌های متمایز راه آهن شمال
    راه آهن شمـال را بـاید جزو شاهکـارهای سازه‌ای دنیا به حسـاب آورد. راه آهن شمال دارای 22 ایستگاه می‌باشد که ساری مرکز اداری آن است. طـول خـطـوط آن مـجمـوعا 332 کـیـلومتـر می‌باشد. بلندترین نقطه این خط گردنه گدوک با ارتـفاع 2 هزار و 112 متـر از سطح دریاست. راه آهن شمـال دارای 93 تونل مجموعـا بـه طـول 24 کیلومـتر و دو گـالری مجموعـا به طـول 91 متـر می‌باشد.
    پل ورسک، پل کلانتری، سه خط طلا، پل اوریم یا اورین، تنها بخش‌هایی از این شاهکار مهندسی ریلی در کشور است.
    *پل ورسک
    تنها پل ورسک برای تمایز و برجستگی مسیر راه آهن شمال بس است. پلی که از نگاه مهندسی، دارای ویژگی‌های بی همتایی است.
    در ساخت این پل هیچ گونه سازه فلزی به کار برده نشده و از ملات سیمان، شن شسته، تخته سنگ‌های بتنی، آجر و ابزارهای بسیار ساده، همچون دینامیت و دریل دستی بهره برده شده است.
    به گفتار دیگر، این سازه بدون آرماتور و غیر مسلح، بنا شده است.
    این پل سنگی، پلی قوسی است. پل بر روی 8 قوس نیم دایره به دهانه 5متر استوار است و نیروی وزنی ترن با کمک این قوس‌ها به دال قوسی اصلی پل، به دهانه 66 متر، جابه‌جا می‌شود. قوس اصلی بر روی دو پایه بتنی، سوار بر صخره‌های دو سوی دره است. شکل قوس و توزیع نیروهای آن از کشش انباشته در هسته پل پیشگیری می‌کند.
    ساخت قوس‌ها در این پل به گونه‌ای بوده است که نخست سنگ‌ها را از دو سو به روی یکدیگر چیده‌اند سپس رویه پایین سنگ‌ها را با شیب کمتر و رویه بالای سنگ‌ها را با شیب بیشتر تراش داده‌اند. سنگ‌های ‌پایانی که در هر دو رشته مشترک است، سنگ سر طاق را به دست داده است. این سنگ را قوس سنگ سر طاق می‌گویند.

    *ثبت جهانی راه آهن شمال
    خدایار طالبی سرپرست اداره کل راه‌ آهن شمال چندی پیش از حضور نمایندگان یونسکو برای ثبت جهانی راه ‌آهن شمال خبر داد.
    وی اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی راه‌ آهن سراسری (بندر امام خمینی ـ بندر ترکمن) سالیان گذشته توسط راه ‌آهن و میراث فرهنگی کشور به سازمان یونسکو ارسال شد.
    وی جاذبه‌های فنی ابنیه‌، پل‌ها و شرایط طبیعی برای گردشگری را دلیل پیگیری راه‌ آهن عنوان کرد و افزود: اداره کل راه ‌آهن شمال دارای مجموعا 332 کیلومتر خط و 93 عدد تونل و تعداد 1 هزار و 484 پل با طول 8 هزار و 890 متر و شامل 22 ایستگاه است.

    *سفر ارزیابان یونسکو در نیمه مهرماه به شمال
    معاون میراث فرهنگی کشور نیز چند روز پیش، از سفر ارزیابان ایکوموس به ایران برای بازدید میدانی از وضعیت پرونده میراث صنعتی راه‌آهن خبر داد.
    محمدحسن طالبیان با اعلام این خبر افزود: این ارزیابان از اوایل مهر در ایران حضور می‌یابند و حدود دو هفته در ایران به بررسی میدانی می‌پردازند.
    او افزود: ارزیابان ایکوموس در بازدید میدانی خود از این پرونده، گزارش‌های خود را به ایکوموس برای بررسی پرونده نامزدی میراث صنعتی راه‌آهن به‌عنوان اولین پرونده میراث صنعتی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ارائه خواهند کرد.
    طالبیان خاطرنشان کرد: ارزیابان در مدت حضور خود به بررسی میدانی پرونده میراث صنعتی راه‌آهن شامل کلیه مستحدثات وابسته به راه‌آهن، موزه‌ها، ایستگاه‌ها، تونل‌ها، پل‌ها، خط آهن و میراث فرهنگی و طبیعی واقع در کریدور راه‌آهن در این پرونده می‌پردازند.
    محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، درباره ثبت جهانی راه‌آهن سراسری (شمال ـ جنوب ایران)،‌ نیز اظهار داشت: قطعاً ارزیابان از تمامی مسیر راه‌آهن بازدید خواهند کرد و از بخش‌های فرهنگی، طبیعی و صنعتی راه‌آهن بازدید می‌کنند.
    معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: طول راه‌آهن سراسری شمال به جنوب کشور 1400 کیلومتر است که در نوع خود بی‌نظیر است و دو دریای خزر و خلیج‌فارس را به یکدیگر متصل می‌کند.این راه‌آهن با تکنیک‌های خاصی ساخته شده که می‌توان گفت در سطح جهان بی‌نظیر است.
    طالبیان یادآور شد: تا کنون 24 اثر طبیعی و تاریخی در کشور ما ثبت جهانی شده است که دو اثر آن مانند جنگل‌های هیرکانی و دشت لوت به عنوان اثر طبیعی ثبت جهانی شده‌اند و راه‌آهن سراسری شمال ـ جنوب نیز اولین ثبت جهانی صنعتی کشور است.
    میراث صنعتی راه‌آهن ایران قرار است در سال ۲۰۲۰ به نام ایران به منظور ثبت جهانی به یونسکو ارائه شود.

    *سخن پایانی
    هرچند که از ثبت جهانی راه آهن شمال به عنوان یک اتفاق مبارک صنعتی و فرهنگی یاد می‌شود اما این اتفاق افتخارآمیز نباید وعده اتصال خط آهن شرق به غرب مازندران را که سال‌هاست گرد فراموشی بر آن نشسته است از خاطر بزداید!
    خبرشمال در شماره‌های بعد حتما به این مهم خواهد پرداخت.

    اخبار مرتبط

    نظرات



    آخرین اخبار