رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی شهرستان ساری

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۸
  • الجمعة ۲۱ ذو الحجة ۱۴۴۰
  • 2019 Friday 23 August
    • یکشنبه 4 آگوست 2019 - 09:41
    • کد خبر : 108699
    • خبر2
    • چاپ خبر : مرگباری در گهر‌باران!

    بعد از گذر از سه راهی پنبه چوله در جاده فرح‌آباد ساری، وقتی حدود 3، 4 کیلومتر به سمت دریای مازندران راندید، به جاده‌ای می‌رسید که نامش گهرباران است اما صفتش مرگبار بودن است!

    به گزارش عصرساری، بعد از گذر از سه راهی پنبه چوله در جاده فرح‌آباد ساری، وقتی حدود 3، 4 کیلومتر به سمت دریای مازندران راندید، به جاده‌ای می‌رسید که نامش گهرباران است اما صفتش مرگبار بودن است!
    جاده‌ای که با توجه به قرار گرفتن در مسیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، می‌تواند شهرت جاده‌ای بین‌المللی را داشته باشد اما امروز به دلیل تصادفات جاده‌ای سریالی و پرتکرار، لقب «جاده مرگ» را بر او نهاده‌اند!
    جاده‌ای که سالیان سال است داغ استاندارد شدن بر دلش مانده است و شاید از همین رو انتقامش را با داغدار کردن خانواده‌ها می‌گیرد!
    چه بسیار فرزندانی که پدران‌شان، چه بسیار مادرانی که فرزندان‌شان و چه بسیار زنان و مردانی که همسران‌شان، از دل سیاه همین جاده راهی سفری آسمانی و بی‌بازگشت شدند و افسوس که این کشتار بی‌رحمانه، هنوز نتوانسته است قدری رحم و مروت به دل مسئولان بیاورد تا هرچه زودتر فکری به حال تعریض و نوسازی این جاده وحشتناک بکنند.

    رنجنامه بی‌نتیجه
    مردم شریف و نجیب روستاهای مسیر گهرباران، طی رنجنامه‌ای در خردادماه سال 93، خواستار رسیدگی مسئولان به محور مرگبار بخش گهرباران شدند و بیان کردند که جاده گهرباران جاده مرگی است که خدمات بین‌المللی ارائه می‌دهد.
    در بخش‌هایی از این رنجنامه آمده است:« با توجه به گذشت حدود 36 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و قرار گرفتن نیروگاه شهید سلیمی نکا، منطقه گهرباران در مسیر منتهی به بندر امیرآباد، شرکت شیر و گوشت مهدشت به عنوان یک شرکت برتر تولیدات دامی در استان، قرار داشتن پناهگاه حیات وحش دشت‎ناز، مزرعه‌های نمونه کشاورزی دشت ناز در کشور، مسیر منتهی به سواحل گهرباران از داشتن جاده‌ای مناسب محروم است.
    جاده‌ منتهی به منطقه گهرباران یک جاده فرعی است که خدمات بین‌المللی ارائه می‌دهد، کم عرض بودن جاده و نداشتن امکانات روشنایی، رمپ‌های جداکننده، آسفالت نامناسب و نداشتن قرارگاه پلیس راهنمایی و رانندگی از مشکلاتی است که بیشتر از سایر مشکلات در این منطقه خودنمایی می‌کند.
    قابل ذکر است شغل بیشتر مردم این منطقه با توجه به پرورش نخبگان و تحصیل‌کردگانی در سطوح مدیریتی استان، کشاورزی است و مردمان این منطقه در تولیدات مواد غذایی تلاش زیادی دارند، اما به دلیل نداشتن جاده‌ای مناسب هر روزه شاهد از دست دادن عزیزان‌شان در تصادفات مکرر رانندگی هستند و روزی نیست که مردم این منطقه در داغ از دست دادن عزیزانشان سوگوار نباشند.»
    این جاده که محل عبور کامیون‌های حمل سوخت و یا بار نیروگاه شهید سلیمی نکا و بندر امیرآباد نیز است باعث شده که رفت و آمد در این جاده بسیار خطرناک باشد و همچنین یکی دیگر از ایرادات این جاده نبود علائم راهنمایی و رانندگی و هشداردهنده در طول این جاده است که بیشتر باعث ایجاد خطر در این جاده می‌کند.
    از چند سال پیش برای تعریض جاده با همکاری بندر امیرآباد اقداماتی انجام شد و بخشی از جاده تعریض و به چهار باند افزایش پیدا کرد اما همچنان این بخش از جاده نیز شانه خاکی مناسب ندارد.

    تعریض‌های نافرجام
    تعریض جاده گهرباران از خروجی شهر سورک تا چهارراه ورکلا با کش و قوس‌های فراوان در سال‌های گذشته انجام شد اما هنوز یک سال از تعریض و آسفالت این محور در سال 93 نگذشته بود که مشکلات زیرساختی و ایمن نبودن جاده نمایان شد.
    تردد بی‌شمار تریلر و کامیون شرکت‌های فرا استانی حاشیه دریای خزر ناامنی جاده گهرباران را دوچندان کرده و شهروندان میاندورودی همه‌روزه با رفت و آمد در این محور مرگ را در مقابل چشمان خود می‌بینند.
    اگر بخواهیم گذری در این محور داشته باشیم، شاهد خرابی و از بین رفتن قسمت‌های بسیاری از جاده گهرباران در نقاط مختلف هستیم که هرچه از زمان می‌گذرد، این خرابی‌ها افزایش پیدا می‌کند.
    عکس‌های منتشر شده از وضعیت نابسامان زیرساخت جاده گهرباران که تنها گوشه‌ای از مشکلات را بیان می‌کند، گواه این مسئله است که «جاده» در محور گهرباران بیشترین نقش را در حوادث رانندگی دارد.
    این سال‌ها جاده گهرباران حال و روز خوشی ندارد، جاده‌ای که با هر بار آسفالت و لکه‌گیری از سوی اداره راه و شهرسازی دوباره به قوز بالا قوز تبدیل شده و مشکلات فراوانی برای رانندگان و روستانشینان حاشیه این محور ایجاد کرده است.

    گلایه شهروندان به مسئولان
    قربان اسفندیاری یک شهروند میاندورودی با بیان اینکه اساسی‌ترین مشکل بخش گهرباران جاده عبوری آن است که سالانه شاهد تصادفات بی‌شمار منجر به فوت هستیم، در این باره گفت: سود حاصل از رفت و آمد تریلرهای نفتکش و باری از این جاده به جیب بندر امیرآباد و نیروگاه می‌رود اما ضرر و زیانش برای مردم بخش گهرباران است.
    اسفندیاری تصریح کرد: عبور و مرور روزانه بیش از ۳۰۰ تریلر نفتکش در جاده گهرباران این محور را برای روستانشینان بخش گهرباران شهرستان میاندورود و مسافران ساحل خزر ناامن کرده است. مجید کلانتری یکی دیگر از شهروندان میاندورودی نیز با بیان اینکه بارها مشکلات جاده گهرباران را از طریق رسانه‌ها به گوش مسئولان رساندیم، افزود: تاکنون اقدام موثری از سوی مسئولان برای ایمن‌سازی و تعریض جاده گهرباران در بخش گهرباران صورت نگرفته است.

    سخن آخر
    صبح روز گذشته طی نشست مشورتی دکتر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با فرماندار میاندورود، بخشدار و اعضای شورای بخش و شوراها و دهیاران روستاهای گهرباران، با اشاره به اینکه سطح مطالبات روستایی زیاد است، از تعریض ۱۰ کیلومتر باقیمانده و انتخاب پیمانکار جهت تعریض و ایمن‌سازی جاده گهرباران تا پایان سال خبر داد و این در حالی‌ست که چند ماه قبل هم استاندار مازندران، در دیدار با وزیر محترم راه و شهرسازی در تهران، قول مساعد محمد اسلامی را برای تخصیص اعتبار ملی جهت تعریض و بهسازی راه‌های مواصلاتی حادثه‌خیز مازندران از جمله محور گهربارانِ میاندورود را گرفته بود و اکنون با توجه به تاکیدات استاندار مازندران و بررسی‌های پیگیرانه ایشان و سایر مسئولان مربوطه، امید می‌رود که یکبار برای همیشه به سریال مرگبار گهرباران خاتمه داده شده و این داستان پرآب و چشم، پایانی خوش داشته باشد.

     

    منبع: خبرشمال

    اخبار مرتبط

    نظرات



    آخرین اخبار