رفتن به بالا

سایت خبری تحلیلی شهرستان ساری

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸
  • السبت ۱۶ رجب ۱۴۴۰
  • 2019 Saturday 23 March
  • مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیکزاد با بیان اینکه مردم از پژوهش‌ها اطلاع ندارند، گفت: ۹۵ درصد پژوهش‌های ما کاربردی نیست و تنها ۵ درصد کاربردی هستند که به‌خاطر دولتی بودن مراکز، پژوهش‌ها هدف‌محور نیستند.

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیکزاد با بیان اینکه مردم از پژوهش‌ها اطلاع ندارند، گفت: ۹۵ درصد پژوهش‌های ما کاربردی نیست و تنها ۵ درصد کاربردی هستند که به‌خاطر دولتی بودن مراکز، پژوهش‌ها هدف‌محور نیستند.

    به گزارش عصرساری، عسکری نیکزاد صبح امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی جشنواره‌ها و مسابقات (معلمان و دانش‌آموزان پژوهنده) با بیان اینکه پژوهش در اقتصاد تأثیرگذار است، اظهار کرد: اگر در پژوهش یک واحد برای پژوهش هزینه شود چندین برابر برای جامعه آورد دارد.

    وی افزود: در دنیا برای سیطره فرهنگی از طریق پژوهش و فناوری با تدوین و توزیع کتاب‌های مختلف با عناوین شیرین بر روی باور و فرهنگ افراد تأثیرگذار و هدف جامعه کار می‌کنند.

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به پژوهش در امنیت ملی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی به بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان اشاره دارد و افزایش سطح معلومات عمومی مردم و تقویت امر تحقیق و تشویق پژوهشگران عنوان شده است.

    این مسؤول به کمبود مراکز علمی و وابستگی به مراکز دولتی در کشور اشاره کرد و افزود: عدم وجود بخش خصوصی و وابستگی پژوهش‌ها به بخش دولتی آسیب است و در تمام دنیا پژوهش‌ها را بخش خصوصی برعهده دارند.

    نیکزاد با بیان اینکه مردم از پژوهش‌ها اطلاع ندارند، عنوان کرد: ۹۵ درصد پژوهش‌های ما کاربردی نیست و تنها ۵ درصد کاربردی هستند که به‌خاطر دولتی بودن مراکز، پژوهش‌ها هدف‌محور نیستند.

    وی با بیان اینکه مدیران نسبت به دستاوردهای ایرانی بی‌اعتماد هستند، تأکید کرد: به‌دلیل وجود شکاف نگرشی بین مدیران و محققان به هم اعتماد نمی‌کنند و پژوهش‌ها در جامعه ما جایگاهی ندارند.

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: پژوهش از دوباره‌گیری و اتلاف منابع جلوگیری می‌کند و ریسک را به حداقل می‌رساند و هر کس می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند با خیال راحت سرمایه‌گذاری می‌کند.

    این مسؤول با اعلام اینکه توانمندسازی دانش‌آموزان و معلمان برای حل ریشه‌ای مشکلات از نتایج پژوهش است، گفت: باید از طریق پژوهش به اصل مشکل پی ببریم و تصویر روشنی از فعالیت‌های پیش‌رو که برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و منتج به ارائه خدمات و کالای باکیفیت می‌شود، داشته باشیم.

    نیکزاد به لزوم توسعه پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: هدایت مقالات و پایان‌‌نامه‌ها به سمت بومی باشد و رویایی نباشد.

    وی تأکید کرد: باید سهم بودجه پژوهش در تحقیقات ناخالص ملی افزایش یابد و حمایت از مراکز پژوهشی مالی باشد و مدیریتی نباشد.

    مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به بسط و گسترش کمی و کیفی پژوهش‌سراها به‌عنوان کانونی برای پژوهش دانش‌آموزی اشاره کرد و ادامه داد: در ۴ سال اخیر در استان مازندران پژوهش‌سراها از ۱۵ مرکز به ۳۱ مرکز افزایش یافته است و ۵ آزمایشگاه نانوتکنولوژی و ۱۲ آزمایشگاه درون‌مدرسه‌ای زیست فناوری در فعال هستند.

    *  ۱۷ طرح پژوهشی منجر به عقد قرارداد شد

    معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران نیز اظهار کرد: در اقدام پژوهشی ۲ هزار و ۱۷۰ اثر در شهرستان‌ها جمع‌آوری شد و ۲۲۰ پژوهش به رقابت داوری مجدد راه یافتند و ۱۰ اثر به وزارتخانه فرستاده شد و یک نفر رتبه اول را کسب کرد.

    محمدعلی بورا افزود: ۲ هزار نفر از فرهنگیان در سامانه پژوهش استانداری ثبت نام کردند و ۲ نفر موفق به کسب رتبه شدند.

    وی با بیان اینکه شکاف بین بستر اجتماعی و تحقیقات بالاست، عنوان کرد: مهارت‌های پژوهشی همان مهارت‌های زندگی هستند و باید همزمان تقویت شوند و اگر نتوانیم تقویت و مدیریت کنیم و ممکن است بسیاری از منابع اقتصادی به هدر برود و خسران بزرگی است.

    معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: ۱۷ طرح پژوهشی با وجود کمبود منابع از میان ۱۰۰ طرح منجر به عقد قرارداد شد.

    * رقم و سهم پژوهش در کشور ما حدود نیم درصد است

    معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه انسان محور توسعه است و آموزش و پرورش و آموزش عالی در تربیت منابع انسانی می‌تواند مؤثر باشد، اظهار کرد: توسعه پیوندی ناگسستنی با علم و فناوری دارد و توجه به این مهم باید برنامه‌محور و متناسب با نیازهای کشور است.

    اسفندیار نظری با بیان اینکه خلاقیت فرصتی مناسب برای پویایی و توسعه تعلیم و تربیت است، افزود: مدیران باید بپذیرند که در عصر دانش و اطلاعات و توسعه دانایی و خلاقیت زندگی و مدیریت می‌کنند.

    وی با بیان اینکه پژوهش گام نخست برای تولید ملی است، گفت: توسعه علمی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی در هر کشور بدون پرداختن به امر آموزش با موفقیت چندانی برخوردار نیست.

    معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه سرمایه انسانی هر کشور عامل اصلی توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: رقم و سهم پژوهش در کشورهای صنعتی ۵ درصد تولید ناخالص ملی در کشور ما حدود نیم درصد است.

    به گزارش فارس، از ۴۴۱ معلم و دانش‌آموز برگزیده کشوری و استانی در حوزه پژوهش تجلیل شد./فارس

     

    اخبار مرتبط

    نظرات



    آخرین اخبار